onsdag 4 mars 2015

Elefanten och flyttkaffet

De senaste dagarna har inneburit flytt till ny lägenhet och trassligt wi-fi. Bloggen har blivit lite lidande men nu ska jag bättra mig. Ska erkänna att detta inlägg skrevs nästan klart på datorn men blogger är inte särskilt användarvänligt så hela inlägget försvann. Lagom kul!

I söndags gick flyttlasset från våning tre till våning ett. Ett byte som som kändes jobbigt första dagen då vi bott in oss en månad på våning tre. Lägenheten är i stort sett likadan fast med annan inredning. Första våningen är kanske inte helt optimalt men vi har nu vant oss. De som äger denna lägenhet har odlat en djungel av växter på balkongen, detta är inte perfekt för att hålla mygg och annat borta. 

I måndags hade barnen studiedag, detta gjorde att vi stack ut på äventyr. Elefantridning och djungelvanding. Vilket äventyr det blev! 
Vi hade bokat en elefant, på den kan fyra personer sitta fick vi information om. När vi väl skulle hoppa upp på elefanten så var det bara tre personer som kunde sitta i sittkorgen på ryggen, den fjärde skulle hoppa upp på huvudet/nacken på detta enorma djur. Det blev jag som fick äran. 
Jag led av enorm träningsvärk i baksidor och skinkor, den gjorde inte mitt upphopp på elefantnacken direkt graciöst men upp kom jag. Något skakig med en nervöst fnittrande Linda bakom mig red vi in djungeln. Vi red upp för en stig som var hälften så bred som elefanten kändes det som, jag såg inte marken runt djuret och det kändes som vi skulle ramla över stupet hela tiden. Barnen tyckte det var spännande, Olle ville ibland hoppa av, Ebba trivdes och Lisa tyckte det var roligt när elefanterna tutade.
Efter en timme på nacken kändes mina skinkor mjukare, elefantens kotor i nacken fungerade som en massagestol när jag väl kunde slappna av där uppe.
Vyn från en elefantnacke

När vi åter var på markplan kollade vi in en kungskobra och en viper. Inga trevliga typer! 

Efter det så skulle vi titta på ett vattenfall inne i djungeln. 45 minuter vandring för att nå målet. Rätt in i djungeln bland alla möjliga farliga djur. Det tog runt 10 min innan gruppen stannade för att det låg en orm bredvid stigen vi gick på. Guiden sa att ormen hette "kivi", man dog inom 30 min sa han så vi smet förbi den utan att stanna för att föreviga den på bild. 
Suddig bild från djungeln
Bad vid vattenfallet

Vi kom dock hem välbehållna och nöjda över äventyret.

2 kommentarer: