måndag 23 februari 2015

Kobran, geckon, vaxproppen med mancold.

Idag var första dagen i skolan för Ebba och Olle. De har sett fram emot att börja skolan den senaste tiden. Att bara hänga med morsan och farsan är väl inte det roligaste i världen längre!? Ebba går i en årskurs 3-4 och Olle går i en årskurs 1-3. De är runt 10 elever i varje klass. Vi var förra veckan på introduktionssamtal med deras respektive lärare och gick igenom vad dom ska jobba med under denna femveckorsperiod. De kommer jobba i sina böcker de jobbar med hemma. Nytt för Olle är att han kommer att ha engelska, nytt för båda är att de även har en lektion i veckan i språket thai. 
Vi var med dom idag på skolans morgonsamling, de har samling varje måndag morgon och fredag runt lunch i skolans sala (googla om sala om ni måste). Vi fick även nöjet att sjunga Thailands nationalsång på samlingen vilket är tradition att göra. Be mig inte återge texten... Matsalen är en restaurang på väg till skolan där de äter lunch. Det verkar som lunchen mest består av kyckling och ris så alla barnen får i sig något, på fredagar brukar lunchen bestå av något mer västerländskt, typ hamburgare och pommes. 
Olle startar imorgon dagen med gympa, då samlas alla nere på stranden så har de gympan där. 

För att göra rubriken förstålig så heter Olles klass kobran och Ebbas klass geckon.

Nu över till den tredje delen i rubriken, vaxproppen.
Ebba som har varit lika mycket under vatten som över vatten sen vi kom hit har nu fått en vaxpropp eller öroninflammation. Hon har varit lite hängig de sista dagarna och har ont i örat och haft lite feber. Vi behandlar henne med någon form av medel vi droppar i örat. Hon äter även ipren för att ta bort det onda. Vi hoppas såklart proppen eller inflammationen försvinner inom kort så hon blir lite piggare.

Nu över till den fjärde delen i rubriken, "The Mancold". Ni läste rätt, det behövs stor bokstav här för att understryka denna våldsamma åkomma. Redan i mitten av förra veckan började den smyga sig på för att under helgen explodera i snor, hosta, halsont och extrema febertoppar. Jag har snutit mig så mycket av vårt thailändska hushållspapper (som är lika hårt som om man skulle knöggla ihop ett skrivpapper) så det ser ut som jag går runt med en clownnäsa nu! Halsen är ett kapitel i sig, den så tidigare rofyllda morgonstunden med kaffet på balkongen och allt det där, är utbytt mot en kamp för att ens få luft! Lägg där till hostan. Hostan som får en som rökt tre paket marlborou om dagen i 40 år hopp om att rökning kanske inte är så farligt ändå. Att hosta med en hals som är totalt igensvullen kräver mod och kraft. 
Som lök på laxen började jag känna mig ännu sämre igår. Ögonen började göra ont, detta är ett för mig ett tydligt tecken på feber. 
Jag samlade mig en stund innan jag gick in och hämtade tempen. Stoppade den munnen och kunde känna de digitala siffrorna i munnen rusa mot oanade höjder. Ett litet pip säger att tempen är klar och jag plockar ut tempen och mina värsta farhågor har besannats. Febertoppen är ett faktum, 
37,5 grader!!

Manliga förkylningar ska botas med respekt. Respekt för patienten. 

Nu måste jag lägga mig och försöka sova. Att sova är en lyx under mancold-dagarna. 


4 kommentarer:

  1. Krya på dig! Det kan inte vara lätt.... För Linda ;-)

    SvaraRadera
  2. Med en utetemperatur på 30+ så har ALLA övertemp. Bara så du vet, klenost.

    SvaraRadera
  3. Tror du inte håller vätskebalansen på rätt nivå...😉

    SvaraRadera
  4. E hälsar att du är till o med roligare än pewdiepie o det vill inte säga lite det. 😉

    SvaraRadera